На пазар за доверие

loading...

Президентът Росен Плевнелиев наложи в сряда вето върху актуализацията на бюджета за тази година въпреки силния натиск от страна на управляващото мнозинство. Държавният глава връща някои текстове за ново обсъждане в Народното събрание - с които се залагат по-ниски приходи, увеличават се разходите и предвиждат емитирането на допълнителен дълг от един милиард лева над сегашния лимит. Според икономиста Красен Станчев актуализацията е грешна политическа игра, която се играе от лидера на БСП Сергей Станишев.

Защо това вето беше толкова демониризано от управляващите като заплаха за икономиката още преди да бъде наложено? Вярно е, че перспективите за икономиката ни не са най-добрите, но в публикуваната от БНБ в сряда прогноза дори се очаква следващите тримесечия ръстът на БВП да се ускори до над 2% на годишна база.

- Апокалиптичните сценарии по повод актуализацията на бюджета имат двойно обяснение. От една страна, целта е да бъде принизен авторитетът на президента със създаване на фискални илюзии, които заблуждават населението, че става думи за социални разходи. И втората причина е, че мнозинството се съмнява, че може да събере в парламента 121 гласа заради летния сезон. Плюс това трябва да се разчита на партия, която е непредвидима.

Какви ще са конкретните ефекти за БСП и ДПС, които ще трябва да разчитат на "Атака", за да преодолеят ветото?

- Няма да бъде изненада за никого подкрепата от "Атака", въпросът е на каква цена. За предишни гласувания имаха изисквания председателят на партията да оглави една парламентарна комисия. Трудно е да се каже какво ще поискат сега, това знае само Волен Сидеров.

Какво следва от ветото върху бюджета на президента Росен Плевнелиев - за правителството и управляващите, както и за бизнеса?

- Целта на актуализацията е да се отвлече вниманието на обществото от очевидни проблеми на сегашното мнозинство. И второто е да се купи по някакъв начин доверие от различни обществени слоеве, като актуализацията се представи като тяхно спасение. Смятам, че актуализацията е планиране по-скоро на Станишев, отколкото на премиера Орешарски и финансовия министър Чобанов, защото двамата много добре знаят как се развиваваше и каква е перспективата за бюджета тази година. Много добре знаят, че ресурсите са ограничени, и до неотдавна твърдяха, че няма да има актуализация. Знаят много добре и процедурите. Нужният им буфер могат да си осигурят и с процедурата за бюджета за 2014 г.

Да разбираме ли, че в настоящия бюджет няма толкова неразрешими проблеми, които да не могат да изчакат бюджет 2014?

- Няма достатъчно ясни основания за актуализацията. В идеята за актуализацията на бюджета става дума за грешно политическо планиране, грешна политическа игра, която се играе от Станишев. Той принуждава премиера и финансовия министър да предприемат ходовете с актуализацията. Какво виждаме при конкретното изпълнение на бюджета? На консолидирана основа има известен малък излишък от 21 млн. лв., а републиканският бюджет има 7-8 млн. дефицит, който е изпълним. Причините за неизпълнението на приходите не са фундаментални, няма по-малко потребление и съответно по-малки приходи от ДДС.

Проблемът идва като очевидно следствие от новия регламент за плащане на ДДС. Той предполага някои фирми да плащат данъка на годишна основа или на тримесечия - има свобода на избора как да се плаща данъкът, има текущо касово установяване на недостиг. Недостиг вероятно има и заради по-малкото постъпление от мита и акцизи. Предполагам, че в случая става дума за нормална дезорганизация на работата на новото правителство, липса на назначения на важни длъжности в НАП и финансовото министерство. И когато няма началници и е отпускарски сезон, нещата малко са се занемарили.

Интервю със Красен Станчев за "Капитал"

Ефектът от ветото и нуждата от разходно ограничение

Очаквано президентът наложи вето върху актуализацията на бюджета. През последната седмица имаше много политическо говорене по темата, като може би най-абсурдната теза беше, че този закон е специален и президентът не следва дори да си мисли за вето – правителството било избрано да изпълнява своята програма и бюджетът бил съответния инструмент. Твърденията бяха все едно има някакви неписани резервирани територии в правомощията на властите, които липсват или направо противоречат на Конституцията на страната. А там ясно е записано, че бюджетът се гласува в парламента и подлежи на вето като всеки друг закон. Нещо повече, ветото, което на практика е ново обсъждане, следва просто да бъде някак мотивирано, като никъде не се споменава, че следва мотивите да бъдат правни или процедурни. Каквито и мотиви да има президентът, било то и да върне депутатите от „ваканцуване”, новото обсъждане не може да му бъде отказано.

Нека не забравяме и че наистина става дума за ново обсъждане, а не за някакво заинатяване и отказ от обнародване. Дотук се простират правомощията на президента – връща за ново обсъждане, но при повторно гласуване обнародва в 7 дневен срок. Така че няма как да се говори за спъване работата на изпълнителната власт и едва ли не изпадане в неплатежоспособност на държавата, след като топката е изцяло в полето на депутатите. Ако е толкова важно и наистина има да се гасят пожари, то актуализацията може да стане факт само за дни. Ако не прекъснат почивката си, то всичките аргументи за спешност и безалтернативност на актуализацията автоматично губят сила.

Тези нюанси от последната седмица само допълват усещането за нечестност в актуализацията. Нека за момент да избягаме от детайлите и да погледнем към общата рамка: правителство, водено от социалистите, идва на власт и в рамките на няколко седмици обявява вдигане на дефицита до възможния максимум по закон, както и поемането на нов външен дълг, което е в синхрон с риториката им за повече харчове и с популистките обещания от кампанията. Всичко това обаче е облечено в някаква неизбежност – така го заварихме, няма мърдане, правим го, че иначе – лошо. Аргументите продължават да звучат сякаш първо е решено да се вдига дефицитът и да се взима нов дълг, а после са търсени мотиви за пред обществото.

В обстановка на изключително ниско доверие към управляващите, прозрачността на актуализацията е изключително важна. Записването на всички нови харчове за 286 млн. лв. в перото за непредвидени и неотложни разходи (и по-конкретно за структурни реформи и допълнителни фискални мерки) допълнително буди недоверие в актуализацията. Нека отново напомним, че това е единственото перо, което е на свободно разположение на министерски съвет и може да се харчи по усмотрение на министрите без санкцията на парламента. Мотивите за социалния пакет и (неясното) разплащане с бизнеса не са законообвързващи по никакъв начин. При тотално сринато доверие и гласуван празен чек за 286 млн. лв. едва ли трябва да сме изненадани, че се стигна до вето.

Един от важните моменти при ветото е, че то налага нова гласуване при което са нужни 121 гласа в полза на актуализацията. Това знаем, че е тънък момент при създалата се ситуация в парламента, което вече придава и по-сериозно значение на ветото. След като е толкова важно, ще се харчат публични пари и ще се поема нов дълг, то нека поне повече от половината депутати подкрепят актуализацията – данъкоплатците поне това са заслужили. Всъщност, след като правителството вече обсъжда и по-дългосрочни мерки и не говори за оставка и избори, то не трябва и да се плаши от такъв тип гласувания, които искат подкрепата на 121 депутата.

Актуализацията най-вероятно ще бъде прегласувана, но големият въпрос е какво се случва с държавните финанси след това. Траекторията на бюджетната позиция явно ще бъде грубо обърната в посока разширяващ се дефицит, което на фона на обещанията за бюджет 2014 и забуксувалата икономика, ни прави много сериозни кандидати за нова процедура по прекомерен дефицит. Нека не забравяме, че от следващата година влиза в сила и новият Закон за публичните финанси с всичките му фискални правила (включително за структурен дефицит), които трудно ще бъдат спазени. Нищо чудно и този закон да бъде заклеймен като „творение на Дянков” и да се тръгне към спешни промени по отношение фискалните правила, записани в него. Така поведението на България съвсем ще заприлича на другите южни страни, където все има форсмажорни обстоятелства, които вдигат дефицита и фискалните правила не работят.

Източник: Институт за пазарна икономика
Автор: Петър Ганев

 
loading...
 
 

 

ХОРОСКОП


Овен

Телец

Близнаци

Рак

Лъв

Дева

Везни

Скорпион

Стрелец

Козирог

Водолей

Риби