Шофьори без ни един час кормуване на магистрала. Автошколите ли раждат убийци?

loading...

 

 

Млади шофьори вземат книжка без нито час шофиране по магистрала или главен път.

 

Съгласно настоящите правила обучаващите се по кормуване трябва да придобият опит на извънградски трасета, без да се уточнява от каква категория или какво натоварване трябва да имат те. Заради липсата на обективен контрол обаче тези часове често се съкращават или дори въобще не се изпълняват.

Това се случва, въпреки че според статистиката на Пътна полиция тежките пътнотранспортни произшествия със загинали и тежко ранени у нас стават предимно на извънградски трасета заради по-високите ограничения на скоростта.

 

"В момента имаме ситуация, в която огромна част от обучаващите се покриват основно шофиране в градски условия. След това същите тези пресни водачи се качват в автомобил и подкарват със 140 км/ч по магистралата, по която досега никога не са карали", коментира пред "Телеграф" Красимир Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България.

 

Методика

 

Според специалистите по обучение на шофьори - пресните водачи у нас излизат на пътя без базови познания по каране извън града, изпреварване на път с едно двупосочно платно, спускане със завой, изкачване със завой, както и въобще управление на висока скорост до 140 км/ч, колкото е най-високото ограничение на скоростта у нас в момента.

 

Във връзка с това със заповед на министъра на образованието Красимир Вълчев общите часове за кормуване бяха увеличени от 31 на 42, като се въведоха и задължителни 6 ч. извън населено място.

 

От тях минимум 3 ч. трябва да са проведени на магистрала, а останалите 3 на скоростен път с интензивен автомобилен трафик. Бе въведен и задължителен минимален хорариум от 2 учебни часа за управление през тъмната част от денонощието, както и в условията на намалена и ограничена видимост.

 

Пречки

 

Заповедта обаче все още не е влязла в сила, тъй като съгласно Закона за движението по пътищата този тип промени се правят съгласувано с министъра на транспорта. За да се въведат промените в хорариума, подписани от него трябва да бъдат промените в наредбата за шофьорските курсове, която мина на обществено обсъждане още през есента на 2020 г.

 

Промени

 

С промените в наредбата се въвежда обективен дигитален контрол върху провеждането на шофьорския курс, чрез който се елиминира човешкия фактор в лицето на служителя на ДАИ. С това се стесняват възможностите за корупция и затварянето на очите на контролиращия орган в случай, че по време на обучение не се спазва задължителната учебна програма както като вид подготовка, така и като брой часове.

 

"Просто идва проверка от ДАИ, преглеждат едни хартиени картони. В тях съответно е записано, че всичко е било преподадено. И толкова, всичко е наред", обяснява Георгиев.

 

С промените в наредбата тази система ще се дигитализира, а контролиращият орган няма да има пряка намеса над данните.

 

Доказателства

 

Идеята на информационната система е тя да генерира твърди доказателства, че съответният учебен час наистина се е провел. Това ще се случва чрез следене и записване на местоположението на учебния автомобил във всеки един момент по време на обучение, както и неговата скорост на движение.

 

Системата, чиито конкретни специфики още не са уточнени, ще дава информация кога и за колко време инструкторът и курсистът са били във физическа близост характерна за обитаването на един и същ автомобил. Това ще се случва чрез четене на код от смартфона на курсиста на смартфона на инструктора. Така системата ще анулира учебния час във всеки случай, когато двамата са разделени един от друг за повече от 5 минути. Така инструкторите няма да имат друг избор освен наистина да проведат часа с продължителността по норматив.

 

Системата също така ще верифицира учебен час за магистрала, само ако открие, че геолокацията на автомобила е съвпадала в продължение на 1 час с магистрално трасе. Няма да бъде възможно и електронното приключване на курса без всичките 42 ч. да са завършени.

 

Блокаж

 

Няма яснота обаче кога и дали промените ще бъдат приети. Причината е, че от транспортното министерство искат браншът да се обедини зад текстовете.

 

"Предложените промени в наредбата не се приемат еднозначно от браншовите организации. На проведените многобройни срещи, както и в хода на общественото обсъждане бяха изразяват противоречиви становища", аргументират се от министерството.

 

При последната среща на министър Росен Желязков с браншовите организации на 18 февруари 2021 г. противниците на наредбата са били приканени да дадат своите бележки и предложения. Крайният срок за това е изтекъл миналия петък, а експерти на ведомството тепърва ще разглеждат постъпилите становища.

 
loading...
 
 

 

ХОРОСКОП


Овен

Телец

Близнаци

Рак

Лъв

Дева

Везни

Скорпион

Стрелец

Козирог

Водолей

Риби