Колко вода трябва да пием дневно? Не, не са 2 литра!

loading...

Всеки има индивидуална норма на потребление на вода. Препоръките за 1,5 или 2 литра на денонощие не са правило, а по-скоро ориентир.

Как да преценим кое е оптималното количество вода за нас?

Определянето на дневната норма може да се изчисли много лесно, като се има предвид, че женският организъм се състои от 50-55% вода, а мъжкият - от 60-65 %:

- денонощна норма за потребление на вода при жените: 30 мл вода на килограм тегло; 
- денонощна норма за потребление на вода при мъжете: 40 мл вода на килограм тегло;

Формулата се образува на база физиологичните загуби, които понася организмът, за да обезпечи функциите си ежедневно.

Кога трябва да увеличим консумацията на вода и с колко?

Количеството можем да изчислим, ако към горните показатели добавим:

- при тренировка: + 400-600 мл - когато сме физически активни, ние се потим по-често. Загубата на течности трябва да се компенсира. Добре е да се пие вода не само по време на активността, но и след нея.

- в горещите летни дни: + 400-600 мл - колкото по-топло е времето, толкова повече течност отделяме чрез потта.

- при надморска височина над 2500 м: + 400 мл - причините са много, някои от тях са по-честото уриниране и задъхването.

- при висока температура, повръщане, разстройство :+ 300-800 мл - организмът губи много течности и балансът трябва да бъде възстановен, за да не се влоши състоянието ни. Повече вода трябва да консумират и хората, които имат камъни в бъбреците или възпаление на пикочния мехур.

- при бременност и кърмене: + 500 мл - за бременните дневната норма на вода е + 500 мл, а при кърмещите жени: + 500 мл до 1 л.

- при пиене на кафе: + 500 мл на всяка чаша - продуктите, които съдържат кофеин, действат диуретично. 

- при консумация на алкохол, сокове, безалкохолни водата трябва да е в количеството поета напитка - ако изпием 250 мл сок можем да балансираме с 250 мл вода.

За да си създадем правилен режим на потребление, можем да започнем със 150 мл вода на час и постепенно да увеличаваме това количество, за да влезем в собствената си норма.

Текстът е консултиран от д-р Мария Русинова, специалист по хранене и диететика, директор на Банка майчина кърма.

 
loading...
 
 

 

ХОРОСКОП


Овен

Телец

Близнаци

Рак

Лъв

Дева

Везни

Скорпион

Стрелец

Козирог

Водолей

Риби